nexusae0_IMG_0027-3_thumb

۴ چیزی که از گوگل در سال ۲۰۱۵ انتظار داریم

گوگل در پی آن است که به عنوان شرکتی فراتر از یک موتور جستجو مطرح شود، از این رو بیشتر فعالیت‌های مهم این شرکت در سال ۲۰۱۵ در سایر حوزه‌ها خواهد بود.

در سال ۲۰۱۴ موتور جستجوی گوگل که بزرگترین موتور جستجو در دنیا است، موقعیت خوب خود در آمریکا را با ۶۷ درصد از سهم جستجوهای صورت گرفته در رایانه‌ها حفظ کرد. موتور جستجوی گوگل در مجموع یک تجارت ۵۰ میلیارد دلاری در سال را برای این شرکت در سطح دنیا رقم می‌زند.

اما از آنجایی که گوگل به دنبال منابع درآمدی جدیدی در آینده است، لری پیج مدیر عامل این شرکت نیز به صراحت از نیاز گوگل به گسترش دایره‌ی اهداف خود سخن می‌گوید. زمانی که در سال ۱۹۹۸ شرکت گوگل تاسیس شد، شعار سازمان‌دهی اطلاعات دنیا را مطرح کرد ولی امروزه گوگل به مراتب بیش از یک موتور جستجوی ساده است.

بنابراین جای تعجب نیست که بشنویم گوگل برنامه مختصری برای موتور جستجوی قدرتمند خود در سال ۲۰۱۵ دارد و در عوض انرژی و سرمایه زیادی را به سایر تجارت‌های خود در حوزه‌های غیر از جستجو اختصاص خواهد داد؛ از یوتیوب گرفته تا عینک هوشمند Google X و البته سیستم عامل محبوب اندروید. در ادامه به ۴ نکته که باید در رابطه با گوگل در سال ۲۰۱۵ مورد توجه قرار دهیم، می‌پردازیم.

۱. عرضه‌ی Google glass برای مشتریان

آیا عینک هوشمند گوگل را به یاد دارید؟ عینک هوشمندی که قابلیت اتصال به اینترنت را داشت و زمانی که در اوایل سال ۲۰۱۳ با برنامه‌های محدودی عرضه شد، مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان فناوری قرار گرفت اما در سال ۲۰۱۴ زیاد به آن پرداخته نشد و در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت. حالا انتظار می‌رود که گوگل نسخه مخصوص مشتریان گوگل گلس را در سال ۲۰۱۵ عرضه کند.

این ابزار هوشمند که سرگی برین دیگر بنیان‌گذار گوگل علاقه زیادی به عرضه گسترده آن در سال گذشته داشت، از یک سو مورد تحسین بسیاری از افراد قرار گرفته و از سوی دیگر با بی‌اعتنایی برخی دیگر مواجه شده است؛ بخصوص کسانی که از طرفداران حقوق مربوط به حریم شخصی هستند چندان روی خوشی به این ابزار هوشمند نشان نداده‌اند. استفاده از این عینک هوشمند که مجهز به یک دوربین داخلی برای عکس‌برداری و ضبط ویدیو است در سالن‌های سینما و برخی کافه‌های آمریکا ممنوع شده است.

 

اما برخلاف بحث‌های مختلفی که این عینک هوشمند در محافل مختلف برپا کرده است، هنوز هم از نظر فنی در حال آزمایش عمومی است. گوگل که برنامه بسیار آرامی را برای پیش بردن پروژه عینک هوشمند خود در نظر گرفته، اولین افرادی که گوگل گلس را امتحان می‌کنند، «جویندگان» لقب داده است.

هنوز مشخص نیست که گوگل گلس پس از گذراندن مراحل مختلف آزمایشی، چه ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی را در نمونه نهایی خود ارائه می‌کند. برخی تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت محصول نهایی از قیمت محصول آزمایشی که ۱۵۰۰ دلار است، ارزانتر خواهد بود.

۲. تلاش برای جلب بودجه تبلیغات تلویزیونی به یوتیوب

گوگل سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در یوتیوب کرده است. این شرکت تلاش زیادی کرده تا یوتیوب را بخصوص در رقابت با فیسبوک و استارتاپ‌هایی مانند Victorious سرپا نگه دارد. البته گوگل دلیل خوبی برای سرمایه‌گذاری در یوتیوب دارد. یوتیوب بیش از یک میلیارد بازدید کننده منحصر به فرد ماهیانه دارد. درآمد تبلیغاتی ویدیوهای یوتیوب تنها در آمریکا حدود ۱.۱۳ میلیارد دلار برآورد شده است.

اما گوگل می‌خواهد درآمد بیشتری از یوتیوب داشته باشد. در دنیای تبلیغات، تلویزیون از دیرباز جایی بوده که برندهای مختلف بیشترین پول را برای تبلیغ خود در آن خرج می‌کنند. اما تحلیلگران معتقدند که کم‌کم این روند تغییر خواهد کرد. طبق برنامه‌ریزی‌ها تبلیغات در فضای وب تا سال ۲۰۱۶ از تبلیغات تلویزیونی پیشی خواهد گرفت.

در طول چند سال گذشته چندین شرکت بزرگ دنیای فناوری در تبلیغات آن‌لاین ویدیویی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. در نوامبر سال ۲۰۱۴، یاهو با پرداخت ۴۶۰ میلیون یورو شرکت تبلیغاتی Brightroll را خریداری کرد. این خرید دومین خرید بزرگ مریسا مایر در پست مدیر عاملی یاهو محسوب می‌شود. AOL نیز شرکت تبلیغاتی Adap.tv را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد. به اعتقاد تحلیل‌گران، در سال میلادی جاری گوگل با شدت بیشتری به دنبال برندهای تجاری خواهد رفت تا بودجه تبلیغاتی آن‌ها را به سمت یوتیوب سرازیر کند. گوگل در ماه فوریه سال ۲۰۱۴، سوزان ووجیچکی یکی از مدیران ارشد قدیمی خود را به یوتیوب منتقل کرد. ووجیچکی پیش از این سال‌ها  تجارت‌های تبلیغاتی گوگل را اداره می‌کرد.

۳. اندروید در همه جا

بدون تردید هیچ بخشی در گوگل به اندازه قسمت اندروید در سال ۲۰۱۴ مشغله کاری نداشته است. سیستم عامل اندروید در حال حاضر در بیش از ۸۰ درصد گوشی‌های هوشمند دنیا در حال استفاده است و گوگل در سال ۲۰۱۴ قدم‌های مهمی را برای توسعه آن برداشت.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، گوگل اندروید One را عرضه کرد که با هدف ارائه گوشی‌های هوشمند با کیفیت اندرویدی با قیمت مناسب در بازار کشورهای کمتر توسعه یافته معرفی شد. این برنامه در ابتدا در هند آغاز بکار کرد و بعد از آن بود که به بنگلادش و سریلانکا نیز گسترش یافت. همچین گوگل قصد داشت تا پایان سال ۲۰۱۴ در فیلیپین و اندونزی نیز این اقدام را عملی کند که این امر میسر نشد و احتمالا در سال ۲۰۱۵ پیگیری خواهد شد.

 

در ماه نوامبر گوگل خبر از اندروید آب‌نبات چوبی داد که مدیر اندروید گوگل، ساندار پیچای این نسخه از اندروید را بزرگترین و بلند پروازانه‌ترین نسخه اندرویدی دانست که تا به امروز معرفی شده است. این نسخه یک بروزرسانی بزرگ در زمینه طراحی نرم‌افزاری و رابط کاربری است. گوگل همچنین برنامه خاصی برای گجت‌های پوشیدنی دارد. این شرکت با تمرکز بر اندروید وِر قصد دارد تا بازار گجت‌های پوشیدنی هوشمند از جمله ساعت‌های هوشمند را کاملا در اختیار خود بگیرد.

بر طبق  اطلاعات منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IDC، تا سال ۲۰۱۸، میزان فروش گجت‌های پوشیدنی به ۱۰۰ میلیون دستگاه در سال می‌رسد که ۶ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۳ است. همچنین رقابت در بازار ساعت‌های هوشمند به زودی با عرضه رسمی اپل‌واچ شدت بیشتری نیز به خود می‌گیرد.

نکته کلیدی در مورد گجت‌های پوشیدنی این است که هنوز این ابزارها بسیار گران هستند و البته کاربرد چندان زیادی نیز ندارند اما گوگل اعلام کرده که تمام تلاشش را برای بلوغ هر چه سریعتر اندروید وِر بکار می‌بندد.

۴. تحقیق و تفحص از گوگل

اگرچه گوگل در حال تلاش برای چند تجارت جدید است ولی هنوز هم موتور جست‌‌و‌جوی این شرکت منبع درآمد اصلی آن محسوب می‌شود. از این رو تحقیق‌ و تفحصی که همچنان در اروپا از این شرکت صورت می‌گیرد، تبدیل به نوعی سردرد برای گوگل شده است.

این شرکت ۴ سال است که درگیر بازرسی‌های در اروپا است. قضیه از این قرار است که گوگل متهم است که در هنگام نمایش نتایج حاصل از جستجوی کاربران، نتایج را بر اساس منافع خود و نه منافع کاربر اولویت‌بندی می‌کند. برای مثال لینک‌های یوتیوب و گوگل پلاس و سایر شبکه‌های متعلق به گوگل بالاتر از سایر نتایج جستجوها که مربوط به رقبای گوگل هستند به نمایش در می‌آیند. همچنین گوگل در متن مجادلات مربوط به قانون اروپایی با عنوان حق فراموش شدن قرار دارد که طی آن افراد می‌توانند از گوگل درخواست کنند که درصورتی که نامشان در مورد یک موضوع نامرتبط جزو نتایج جستجو به نمایش در می‌آید یا اطلاعات موجود در مورد آنها که قدیمی و نامعتبر است در نتایج جستجو ظاهر می‌شود، از نتایج جستجوی گوگل حذف شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>